cap_articol_mare

International Herald Tribune publica in editia din 20 iulie 2007 un interviu cu Anca Vlad – Presedinte Fildas Grup

 

Cu ambitie si perseverenta, Anca Vlad si-a infiintat propria afacere si s-a implicat in dezvoltarea ei.

O doamna blonda, inalta si modesta intra in birou, nu te-ai gandi nici o clipa ca te afli in prezenta celei mai bogate femei din Romania. Anca Vlad este unul din cei mai de succes antreprenori din Romania si mintea din spatele afacerii Grupului Fildas. Infiintata in 1991, Fildas este una din companiile leader distribuitore de farmaceutice si produse cosmetice din tara.

Fildas este cea mai interesanta poveste de success de la inceputul erei pietii libere din Romania. Cu toate ca pornit de la zero, Fildas a devenit leader national de piata sub conducerea doamnei Vlad.

Anca Vlad si-a inceput cariera ca traducator la diverse simpozioane si expozitii internationale. Farmaceuticele au devenit domeniul ei preferat si in cele din urma a fost recrutata si numita manager pentru Romania al companiei engleze Beecham Plc, una din cele mai mari companii de farmaceutice din lume, astazi cunoscuta sub numele de GlaxoSmithkline Beecham. Sponsorizata de companie a facut o serie de cursuri stiintifice inclusiv anatomie si farmacologie, perfectionandu-si intre timp strategia de vanzare in domeniul distributiei de medicamente.

Dna Vlad nu este numai o femeie realizata, ci si un adevarat promotor. Dupa ce a absolvit Colegiul Rossetti din Bucuresti, a urmat cursurile Facultatii Relatii Internationale din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti pe care a absolvit-o in 1980. Imediat dupa terminarea facultatii a lucrat la o companie de mobila unde era responsabila cu exportul unor produse in valoare de 5 milioane de dolari. Patru ani mai tarziu, la varsta de 27 de ani, planifica 240 de milioane de dolari reprezentand valoarea exportului de mobila pe Romania, colaborand cu companii internationale ca IKEA din Suedia, MVK – Germania, STEINHOFF – UK. In aceeasi perioada a lucrat si ca economist colaborator la Camera de Comert si Industrie din Romania.

In 1991, dupa caderea Zidului Berlinului si a lui Ceausescu, in timp ce tara se indrepta spre capitalism, Anca Vlad nu a ezitat sa foloseasca toate oportunitatile ce se iveau. A fost unul dintre primii antreprenori din Romania care a ales distributia de farmaceutice. Cu experienta capatata si contactul cu diversi producatori, furnizori si importatori, dna Vlad a pus in practica ce a invatat si a inceput sa-si dezvolte propria afacere.

Avand convingerea ca interesul pentru sanatate si frumusete va evolua in paralel cu dezvoltarea nationala, Anca Vlad si-a diversificat compania cu cei peste 1600 de angajati ai sai.
Firma a lansat doua publicatii de sanatate si frumusete, o televiziune si o fundatie culturala numita Fildas Art.

‘Toate femeile sunt interesate de sanatate si frumusete’, zice dna Vlad, ‘ asa ca m-am gandit sa dezvolt acest concept. Catena este ‘farmacia care te ajuta’, iar Naturalis este ‘inteligenta naturii’. Publicatia noastra se numeste Tonica (Sanatate si Frumusete Zi de Zi). Acesta a fost de fapt visul meu: sa creez o companie care sa se ocupe de sanatate si frumusete.’

Astazi, Fildas Trading reprezinta 75% din cifra de afaceri consolidata si ocupa locul 3 pe piata din Romania, dupa Ad Pharma si Relad. Catena este al doilea lant farmaceutic din Romania dupa numarul de farmacii deschise, iar proiectul de franchizare initiat in 2006 justifica o crestere a numarului de magazine de la cinci la 300 in decurs de trei ani.

Anca Vlad a ocupat locul intai in Topul Femeilor de Succes in 2004 si 2005. Mai mult, este cunoscuta ca fiind una dintre cele mai puternice femei din Romania, avand totodata reputatia de a fi si cea mai deschisa.

Dintre toti distribuitorii de top, Fildas este unic pentru ca nu este implicat in scandaluri, controverse, licitatii manipulate pentru medicamentele subventionate de stat sau coruptie. Compania se poate folosi de avantajul de a juca cinstit care va fi obligatoriu de acum inainte odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

‘Am incercat sa creez o companie respectabila, bazata pe onestitate, si cred ca tocmai de aceea Fildas este o companie puternica. Acum ca Romania este membru al Uniunii Europene speram ca performantele se vor imbunatati.

‘Ca membru al Uniunii Europene, constat ca se intampla lucruri pozitive in acest domeniu pentru ca Europa are mult mai multa experienta in industria sanatatii. Nu trebuie decat sa mergem mai departe si sa ne folosim de cunostintele Europei. De asemenea, se asteapta o crestere a consumului cu cel putin 15% pe an.’ In prezent, consumul este scazut, intre 1,3 si 1,5 miliarde pentru o populatie de 20 de milioane, datorita venitului mic si a deficitului financiar din sanatate.

In urmatorii ani, se asteapta ca sectorul farmaceutic din Romania sa creasca cu 15%, iar integrarea in Uniunea Europeana ar trebui sa mareasca si competitia, permitand astfel pietei nationale de farmaceutice sa ajunga la 2,5 miliarde de euro pana in 2010. Asa cum era de asteptat, sectorul dinamic a cunoscut multe situatii de fuziune si achizitii in 2006. De exemplu, Sindan, producator roman de farmaceutice specializat pe oncologie a fost achizitionat de Actavis cu sediul in Islanda, in timp ce compania ceha Zentiva a achizitionat firma romaneasca de medicamente Sicomed. Fildas are insa un singur actionar: Anca Vlad.

Cu toate acestea, a fost nevoie de mai mult decat experienta si contacte, a fost nevoie de o combinatie de inteligenta, initiativa, intelepciune, intuitie si creativitate, care a permis companiei sa ajunga de la o cifra de afaceri de 2 milioane dolari in 1992 la 200 de milioane dolari in 2006.

Totusi, in timp ce in Romania exista o tendinta din ce in ce mai mare ca firmele sa fie cumparate, si Fildas are planurile sale. Pentru a finanta si a facilita propunerile de investitii ale companiei si strategia de dezvoltare, Fildas a obtinut un imprumut sindicalizat de 80 de milioane de euro de la Citibank, iar Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare a propus un plan de investitie pentru companie si un imprumut sindicalizat A/B de 60 milioane euro special pentru Fildas Trading.

Anca Vlad spune, ‘Una din institutiile financiare leader impreuna cu Citibank a dat unda verde unui imprumut sindicalizat unic pentru Romania. De ce unic? Pentru ca Fildas este 100% detinuta de un antreprenor roman, care se intampla sa fie si femeie.

Anca Vlad este mai mult decat o femeie de afaceri de success, este foarte pasionata de cultura si arta si contribuie la dezvoltarea componentelor sociale si intelectuale ale societatii romanesti.

‘Pretuiesc foarte mult creativitatea si libertatea de expresie’. De aceea, a infiintat o fundatie culturala numita Fildas Art, care sponsorizeaza mai mult de 20 de expozitii in fiecare an cu artisti de origine romana. De asemenea, organizeaza in strainatate expozitii de grup ale unor artiste romance.

Arta contemporana in Europa de Est inregistreaza in prezent o explozie, acesta fiind rezultatul anilor de opresiune din aceasta regiune. Anca Vlad sustine aceasta initiativa, imaginatia si inspiratia prin Galeria de Arta Senso.

De asemenea, Anca Vlad a cumparat un canal de televiziune, senso TV, care se adreseaza in special persoanelor intre 20 si 45 de ani. Senso TV este specializat in programe de life-style, talk-showuri dedicate evenimentelor culturale, sanatatii si frumusetii, calatoriilor, gastronomiei, arhitecturii, etc.

Mai mult, Anca Vlad este o feminista convinsa si se mandreste ca a reusit sa realizeze atat de multe intr-o tara in care conditiile nu sunt totdeauna favorabile femeilor in afaceri. Ea este o exceptie rara si din acest motiv multe din proiectele ei vizeaza in special femeile.

Asadar, ce o motiveaza pe Anca Vlad? ‘Banii nu mai sunt de mult o prioritate pentru mine’, spune Anca Vlad. ‘Ma trezesc in fiecare zi cu placerea de a infrunta noi provocari. Ceea ce imi aduce si mai multe satisfactii.’